ПРОЕКТ „УЧИТЕЛИ В МУЛТИКУЛТУРНА СРЕДА” е спечелен от Европейски информационен център – Велико Търново и Община Златарица по линия на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” на МОН. Финансовата субсидия в размер на 56 160 лв. се предоставя от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ
17 месеца (юни 2008 – ноември 2009)
ЦЕЛИ
Обща цел – повишаване професионалните компетенции на педагогическите колективи от училища в малки селища със смесено население и подобряване качеството на образование в условия на мултикултурност.
Специфични цели:
Овладяване на интеркултурн а компетентност от страна на педагогическите кадри като основа за осъществяване на ефективен диалог с учениците в култури, различни от собствената им .
Усвояване на ключови техники и промяна на основния набор от методи, използвани в класните и в извънкласните форми на работа.
Обогатяване професионалните компетенции на преподавателите чрез формиране отношения на чувствителост към “другия” и “другата култура” и емпатия; на откритост към проблеми те на учениците и отвореност за тяхната “друга” култура ; развиване на умения та за диалог, ненасилствена комуникация и решаване на конфликти.
ЦЕЛЕВА ГРУПА
Педагогическите колективи на СОУ „Св. с в. Кирил и Методий” – гр. Златарица ; ОУ „Хр. Ботев” – с. Горско Ново село; ПГМСС „Н. Златарски” – гр. Златарица, ОУ „В. Левски” – с. Средно село, ЦДГ „Славейче” – гр. Златарица, ЦДГ „Слънце” – с. Горско Ново село; ЦДГ „Пролет” – с. Родина; ЦДГ – с. Средно село
Косвени бенефициенти
– ученици и деца от детските градини в Община Златарица, включени в изпълнението на разработените от учителите микропроекти.
– педагози от град Павликени, участници в апробирането на курса за дистанционно обучение.
ДЕЙНОСТИ
С вързани с необходимостта от овладяване и прилагане на специализирана методика, отчитаща специфичните потребности и трудности при работа в интегрираща среда, недопускаща разделение по езиков, етнокултурен или друг признак.
МОДУЛИ ЗА ТЕКУЩА КВАЛИФИКАЦИЯ НА УЧИТЕЛИ
• Психологически механизми за социална интеграция (От етноцентризъм към
поликултурност).
• Интеркултурно образование.
• Интерактивни методи за обучение в интеркултурна среда. Разработване на
ученически проекти.
• Култура и идентичност в мултикултирното общество.
• Джендър образование и европейско гражданство.
• Разрешаване на конфликти в мултиетническа среда.
• получаване на допълнителна писмена информация по всяка от тематичните области чрез разработени от експерти на Европейския информационен център обучителни пакети ;
• практико-приложно обучение чрез разработване на индивидуални микропроекти от всеки учител и апробирането им в рамките на една учебна година в различните форми на обучение на учениците (ЗП, ЗИП, СИП и извънкласни дейности);
• дистанционни форми на индивидуално обучение и педагогическо консултиране за всички преки и косвени бенефициенти чрез използване потенциала на училищните компютърни кабинети и сайта на Европейския информационен център;
• психологическо консултиране – на място и дистанционно на преките и косвени бенефициенти, относно справянето с етноцентризма като тип социална нагласа.
РЕЗУЛТАТИ
• Текуща квалификация на учителите от Община Златарица по интеркултурно образование.
• Апробирани два модула от програмата за интеркултурно образование чрез дистанционна
форма на обучение с учители от град Павликени.
• Разработване на учителско портфолио от участниците в целевата група (дидактически
разработки, индивидуални микропроекти).
• Обучителни пакети – презентации , фишове с методически указания за учителите и работни
листи з а самостоятелна работа на учениците.
• Христоматия по интеркултурно образование.
• Учебно помагало за учители “Обединени в различието ”.
• Сайт на проекта : http://interc-edu.hit.bg/
УСТОЙЧИВОСТ НА ПРОЕКТА
• Разработване на Модул за продължаващо образование на учители, работещи в мултикултурна среда, който да бъде предложен за институционализиране към Центъра за квалификация на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий.
• Институционализиране на училищни празници, свързани с традициите на отделните етнически общности, с цел актуализиране на индивидуалната етническа идентичност чрез съхранената в традиционната култура митология на етноса.
• Създаване на модели за извънкласни дейности и СИП-ове за мултикултурно образование по отделни предмети.
• Разработване на дистанционна форма за индивидуално обучение и текуща квалификация на учителски кадри от региона, работещи в условията на мултикултурност.